segunda-feira, 6 de janeiro de 2014

Madeira’s Sandy Sister, and The Hoopoe



I have just returned from a 3-day trip to Porto Santo, where we undertake a bird census and insect study at the airport. Porto Santo is a small islet to the north-east of the main island of Madeira, with a geological history almost 3 times as old – volcanic activity on Porto Santo has apparently been dated back to over 14 million years! Indeed, there is a very different feel to the landscape when you arrive; the long beach with golden sands, flat, open and dry expanses, freshwater ponds, and all overlooked by the 4 arid, red and towering peaks of Pico do Castelo, Pico da Juliana, Pico da Gandaia, and Pico do Facho.


www.panoramio.com


During our trip we met some nice people, and I even learnt a new word specific to Porto Santo dialect - “balalau”, which means to be doing nothing, not bothered, lethargic, maybe the equivalent of “spaced-out” in English - or something to that effect!


However, the most interesting resident of all for me to meet was, the Eurasian Hoopoe - Upupa epops. The Hoopoe is a very attractive and animated bird belonging to the order Coraciiformes, which contains other colourful species such as the Kingfishers, Rollers and Bea-eaters.



www.blogs.crikey.com.au 


Everyone at the office here already knows that I love Hoopoes. Small numbers of this species regularly occur in the U.K. every year, but I had never seen one before I came to Madeira. Although they are a rare sight on the main island, they seem to be fairly common on Porto Santo, where they breed and are resident all year round. Elsewhere in Europe it is a mostly migratory species, spending winter in areas of North Africa and the Mediterranean Basin. The RSPB says they are about the size of a Mistle Thrush, which I suppose is better than what I thought (“skinny Collared Dove”). The fantastic feathery crest is animated according to mood – being fanned open when the bird is agitated or alarmed, but slicked back when relaxed. When the Hoopoe flies you can see their brilliantly flamboyant, black and white wings, for me a little reminiscent of a woodpecker.

   

www.flickriver.com 


On one morning of our airport census I was even treated to a theatrical display between 4 or 5 individuals completely surrounding me on all sides – perched on fences, telephone wires, the ground in front of me, and in the bushes. I watched as they hopped about and poked around in the grass, gobbling up ants and other grubs. I was also pleased to find out that they make a very loud, strange “hissing” noise a bit like an angry snake, as well as the endearing “oop-opp-opp”, which gives the Hoopoe it’s name.  

Teresa



Da Madeira Sandy Irmã, e A Poupa 


Eu acabo de volta de uma viagem de três dias ao Porto Santo, a fazer um censo de aves e estudo de insectos, no aeroporto. Porto Santo é uma pequena ilhota ao norte-este da principal ilha da Madeira, com uma história geológica quase 3 vezes mais velho - a atividade vulcânica datado de mais de 14 milhões de anos! Há uma sensação muito diferente à paisagem quando você chega; a praia grande, extensões e abertas planas, lagoas de água, e todos com vista para o 4 árido, picos vermelhos e imponentes do Pico do Castelo, Pico da Juliana, Pico da Gandaia e Pico do Facho .
Durante nossa viagem, conheci algumas pessoas legais, e eu aprendo uma nova palavra específica para dialeto Porto Santo - "balalau", o que significa não estar fazendo nada, não incomodou, apático, talvez o equivalente de " spaced-out" em Inglês - ou algo nesse sentido!


Mas, o mais interessante de tudo para me encontrar era o Poupa - Upupa epops. O Poupa é uma ave muito atraente e animado pertencente à ordem Coraciiformes, que contém outras espécies coloridas, como a Kingfishers, Rolos e Bea-comedores.


Todos pessoas no escritório aqui já sabe que eu amo Hoopoes. Um pequeno número de espécie ocorrem regularmente no Unido Reino todos os anos, mas eu nunca tinha visto um antes de eu vir para a Madeira. Apesar de serem uma visão rara na ilha principal , eles parecem ser bastante comum no Porto Santo, onde se reproduzem e são residentes durante todo o ano. No resto da Europa, é uma espécie migratória em sua maioria, passando o inverno em áreas do norte da África e da Bacia do Mediterrâneo. A RSPB diz que são aproximadamente do tamanho de um Tordeia. O fantástico crista de penas é animado acordo com o humor - sendo abanado aberto quando o pássaro é agitado ou alarmado, mas penteado para trás quando relaxado. Quando o Poupa voa você pode ver suas asas brilhantemente extravagantes , preto e branco, para mim, um pouco uma reminiscência de um pica-pau.


Em uma manhã de nosso censo aeroporto eu estava mesmo tratados para uma exibição teatral entre 4 ou 5 indivíduos completamente me rodeia por todos os lados - no cimo de cercas, fios de telefone, no chão na minha frente, e nos arbustos. Eu vi como eles pularam sobre e remexia na grama, engolindo formigas e outros vermes. Também fiquei satisfeito ao descobrir que eles fazem um muito alto estranho "assobios" ruído, um pouco como uma cobra com raiva, bem como a cativante " oop - opp - opp " , que dá ao Poupa seu nome.


Teresa

Sem comentários:

Enviar um comentário